piątek, 24 marca 2017

Silne kobiety podpowiadają, jak osiągnąć sukces zawodowy

Jak osiągnąć sukces? Można uczyć się na własnych błędach, ale można też korzystać z podpowiedzi innych kobiet – najlepiej tych najbardziej skutecznych.

Magazyn Forbes publikuje regularnie wywiady z paniami, które pojawiły się, bądź pojawiają w rankingach najbardziej wpływowych kobiet świata. Z tych wypowiedzi wybrałyśmy 10 wskazówek podpowiadających, co może wpływać na sukces zawodowy kobiet.

Wstawaj wcześnie

Szefowa Sturbucks – Michelle Gass wstaje o 4.30 żeby pobiegać. Była prezes Avon – Andrea Jung wstaje o 5.00. Długoletnia naczelna magazynu „Vogue” Anna Wintour o 6.00 jest już na korcie tenisowym. Te kobiety twierdzą, że sukces odnosi się łatwiej, gdy dzień zaczyna się wcześnie.

Negocjuj tak często, jak to tylko możliwe

Badania wskazują, że kobiety negocjują rzadziej lub z mniejszym powodzeniem niż mężczyźni, co może się przyczyniać do utrzymywania płciowej nierówności płacowej. W krajach najbardziej rozwiniętych kobiety wciąż zarabiają 80% tego, co mężczyzna na tym samym stanowisku. Przepaść płacowa zwiększa się wraz z wiekiem. 20-kilkuletnia kobieta zarabia 90 % tego co mężczyzna w jej wieku. Trzydzieści lat później kobieta ta zarabia 75 % tego, co mężczyzna. Różnice te spowodowane są głównie dyskryminacją, ale w jakiejś części wynikają z faktu, że pomijane w rozdawaniu przywilejów kobiety rzadziej upominają się o swoje. Ten, kto się najgłośniej upomina, dostaje najwięcej. Nie czekaj, aż dostaniesz to, co ci się słusznie należy – upomnij się o to. Jeżeli obawiasz się, że zostanie to źle przyjęte, to szybko przekonasz się, że nikt z tego powodu nie będzie cię gorzej traktować. Po prostu poznasz granice, bo otoczenie powie po prostu stop, jeśli zażądasz zbyt dużo. Jeśli nie poprosisz, unikniesz ryzyka odmowy, ale jednocześnie twoje oczekiwania nie będą miały szansy się spełnić. I pamiętaj, że rzadko dobrowolnie dają nam to, na co zasłużyłyśmy.

Przekazuj obowiązki innym

Katie Taylor, prezes hoteli Four Seasons, przyznała niedawno, że w pewnym stopniu lubi „sprawować kontrolę”, lecz dla dobra swojego oraz ludzi z jej otoczenia stara się przekazywać obowiązki innym. Jeśli pomyślisz o swojej karierze w kategoriach żonglowania piłkami wykonanymi z różnych materiałów, spytaj siebie, które z tych piłek są zrobione ze szkła i rozbiją się na kawałki, jeśli je upuścisz, a które są gumowe i odbiją się przy upadku. Przekaż innym osobom te gumowe.

Zaadoptuj mentora i wykorzystaj to

Dyrektor ds. operacyjnych Facebook’a Sheryl Sandberg stwierdza, że ostatnia rzecz, jaką powinniśmy robić, to pytanie kogoś wprost: „Będziesz moim mentorem?”. Proszenie o pokierowanie twoją karierą jest nienaturalne i opresyjne dla pytanej osoby. To tak jakbyś zmuszała kogoś do wzięcia na siebie odpowiedzialności także za twoje interesy. Zamiast tego lepiej jest adoptować mentora. Jak to zrobić? Najpierw wyświadczaj przysługi. Po spotkaniu warto z wykorzystać kontakt mailowy, by wysłać interesujący artykuł albo podać kontakt do osoby, która może okazać się pomocna. Podtrzymuj tę relacje, a kiedy pojawi się potrzeba pomocy, wtedy warto zapytać, czy może nas zarekomendować na dane stanowisko lub przedstawić odpowiednim osobom.

Bądź ciekawska

Obecnie błyskawiczne zmiany oznaczają, że trzeba być wciąż ciekawą nowych możliwości, rozwiązań, gotową do nauki i przystosowywania się do nowych okoliczności. Anne Sweeney – współprzewodnicząca Disney Media Networks oraz prezes Disney-ABC Television Group, opisuje siebie jako osobę, która kieruje się ciekawością, ponieważ to sprawia, że ludzie są podekscytowani. Sweeney stwierdza, że najmądrzejsza rzecz, jaką można robić w pracy, to bezustannie zadawać pytania zarówno osobom na wyższych, jak i na niższych od twojego stanowiskach.

Słuchaj

Zatrudniaj osoby, które są mądrzejsze od ciebie. Zapewnij im narzędzia do wykonywania swojej pracy i słuchaj ich uważnie. Jeśli będziesz w stanie otworzyć się na różnego rodzaju informacje, twoje wnioski będą lepiej skonstruowane. Claire Watts - prezes amerykańskiej firmy QVC zajmującej się tele-sprzedażą, w każdy wtorek organizuje drzwi otwarte dla pracowników firmy. W tym czasie każdy pracownik może do niej przyjść, spytać o interesujące go tematy i podzielić się swoimi obserwacjami.

Ustal swoje cele zawodowe

Denise Morrison – prezes firmy Campbell Soup, od najmłodszych lat wiedziała, że chce kiedyś kierować firmą. Nauczyła się, że należy wyznaczać sobie cele w życiu, zarówno te krótkoterminowe, jak i długoterminowe i tworzyć plany, które pozwolą je zrealizować. Morisson myśląc o swojej karierze zawsze zadawała sobie pytania: „Gdzie byłam? Gdzie jestem obecnie? Dokąd zmierzam i co pozwoli mi tam dotrzeć?”. Jeśli firma, dla której w danym momencie pracowała, pomagała jej w realizowaniu zamierzonych celów, oddawała się pracy. W przeciwnym wypadku wiedziała, że pora na zmianę.

Bądź odważna

Najpierw musisz określić, czego chcesz, a potem masz nie odpuszczać i podążać za tym. To wymaga odwagi. Beth Mooney – prezes banku KeyCorp, rozpoczęła swoją karierę bankową dwa lata po skończeniu college’u, pukając do drzwi większych banków w Dallas i pytając o miejsce w menedżerskich programach szkoleniowych. W jednym z banków odmówiła wyjścia dopóki nie zostanie zatrudniona. Czekała więc trzy godziny aż w końcu menadżer zgodził się dać jej pracę jeśli zdobędzie tytuł MBA. Bądź na „tak”, jeśli chodzi o dawanie sobie większych szans.

Naucz się mówić: „Nie”

Trenuj korzystanie ze słowa „nie”. Czasem zdarzy ci się je usłyszeć. Czasem trzeba je też wypowiedzieć. Według Ertharin Cousin – dyrektora wykonawczego World Food Programme (Światowy Program Żywieniowy), wypowiedzenie „nie” jest jedną z najtrudniejszych rzeczy dla kobiety. Trenuj. Będzie łatwiej.

Bądź wytrwała

Podobno Thomas Edison tysiąc razy poniósł porażkę zanim wynalazł żarówkę. Jak stwierdził: „Odkryłem 10.000 przypadków, w których coś nie działało”. Jednak nie zniechęciło go to, “ponieważ każda nieudana próba stanowi kolejny krok naprzód”. Większość kobiet osiąga szczyt po trzech dekadach systematycznej pracy. Sukces wymaga wytrwałości, odporności oraz cierpliwości.

Żródło: forbes.com

Dodaj do:
Facebook Wykop Blip Śledzik Twitter

Dodajesz komentarz jako gość

Skomentuj

Fill in the blank
komentarze (13)
sortowanie: najstarsze/najnowsze
gość

to poranne wstawanie! naprawdę nie można osiągnąć sukcesu wysypiając się?

gość

Widocznie jeśli chcemy się wspiąć po szczeblach kariery zawodowej to musimy być rannymi ptaszkami albo się takimi stać. Oj, nie jest to dobry czas dla śpiochów!

gość

Żałosny tekst. Jak dla znudzonych gospodyń domowych lub nastolatek.

gość

Moim zdaniem najważniejsze to ustalić swój cel, oczywiście ważne też jest zdrowie. Nie ważne co robimy (nie ważne czy faceci czy kobiety) to zawsze musimy o nim pamiętać. Bez zdrowia żadne sukcesy i pieniądze nie będą sprawiały nam radości.

gość

Myślę, że to się przyda wszystkim zarówno kobietom jak i mężczyznom :)

gość

Też mam problem z porannym wstawaniem :P

A co, jeżeli ktoś jest efektywniejszy po 20? Czyli tzw. sowa?

gość

No to jeszcze wiele mi brakuje :(

gość

Myślę, że wiele uwag tyczy się nie tylko kobiet!

gość

Moja kobieta wstaje o 5 rano i chodzi biegać... ma potencjał:D

gość

wiele ciekawych i trafnym uwag, które z pewnością przydadzą się kobietom

Poranne wstawanie nie dla mnie. Pracuję na nocną zmianę, bo mam wtedy dodatek 20% za każdą przepracowaną po 22-giej godzinę. Co do negocjacji, jeśli z natury jesteś potulną ciapa jak ja, przeczytanie artykułu doda Ci buty i pewności siebie na jakieś dwadzieścia minut. Pracuję w obecnej formie już trzy lata, okazałam się na tyle dobra (mimo trudnych początków), że większość czasu zamiast obsługiwać klientów pełnię dyżur merytoryczny dla innych pracowników. Miesiąc temu zapytano mnie (łał! zapytano, zamiast wydać polecenie :D) czy zgadzam się przyjść wyjątkowo przez kilka dni na godziny 14:00 - 22:00, by podszkolić technicznie innego pracownika. Lubię moją przełożoną, więc się zgodziłam od razu, zapytałam tylko czy jest szansa by wyrównać mi wypłatę tak, bym nie była stratna. Usłyszałam "No, niestety, coś za coś".
Proszę mnie źle nie zrozumieć, artykuł jest fajny, ale jeśli można mieć życzenia (co za roszczeniowe babsko ze mnie, no ;)) to ja poproszę jeszcze jakąś wzmiankę o tym jak pewne cechy można wyćwiczyć.

 
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie.
Możesz określić warunki przechowywania, dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij