sobota, 25 maja 2019

Murowana kariera dobrej słuchaczki

Pewnie słyszałaś o tzw. „umiejętnościach interpersonalnych”? Po ludzku oznacza to, że da się z tobą pracować i że potrafisz działać zespołowo. Szefowie lubią mieć u siebie takich pracowników i niechętnie rozstają się z nimi, gdy przychodzi do zwolnień. Najlepszym sposobem na podrasowanie swoich „umiejętności interpersonalnych” jest nauczenie się, jak być dobrą słuchaczką w pracy.

Niech zgadnę: Masz dobre wykształcenie. Stale podnosisz swoje kwalifikacje i umiejętności, w pracy wyróżniasz się sumiennością i lojalnością, nie boisz się ciężkiej harówki. I pewnie uważasz, że to wystarczy, aby odnieść murowany sukces w zawodowy? Nie do końca. Aby sprawnie wspinać się po szczeblach kariery, powinnaś jeszcze zostać dobrą słuchaczką.

Myślisz, że to jakaś blaga? Przypomnij sobie, czy darzyło ci się pracować z kimś, kto nie potrafi słuchać? Beznadziejna sprawa, prawda? Nawet jeżeli delikwent jest wirtuozem w swojej specjalności, to zawsze sprawia kłopoty, wkurza innych ludzi w pracy i wszyscy chcą trzymać się od niego jak najdalej.

Ty bądź inna – słuchaj uważnie, w tej sposób rozbłyśniesz w miejscu pracy. Bo słuchanie niesie ze sobą same dobrze rzeczy: jest niezbędne dla dobrego zrozumienie miedzy ludźmi, nadaje treść relacjom, redukuje stres. Ci, którzy potrafią słuchać, są lepszymi pracownikami, ponieważ lepiej rozumieją, czego od nich się oczekuje. I na koniec - słuchanie to jedna z podstawowych umiejętności charyzmatycznego lidera.

Chociaż słuchanie jest tak kluczowe, aż trudno uwierzyć, że ta umiejętność jest tak rzadka jak płatne nadgodziny. Może to wina tego, że cały czas za czymś gnamy i wszystko chcemy na wczoraj; może wolimy „robić wrażenie” i „zaznaczać swoją obecność”?

A może po prostu uważne słuchanie wydaje się nam zbyt banalne? Nie prawda! Aby nauczyć się słuchać, trzeba zainwestować czas i trochę wysiłku. Jak to zrobić? Zacznij od poniżej listy:

  • Odłóż na bok swoje myśli i skoncentruj się na swoim rozmówcy,
  • Szukaj głównego komunikatu w wypowiedzi swojego rozmówcy
  • Zwracaj uwagę na mimikę i język ciała swojego rozmówcy
  • Zadawaj adekwatne i zrozumiałe pytania,
  • Parafrazuj (czyli powtarzaj swoimi słowami) to, co mówi twój rozmówca
  • Kiwaj głową albo przechyl ją na bok na znak, że rzeczywiście rozumiesz
  • Od czasu do czasu patrz rozmówcy prosto w oczy
  • Na swojej twarzy postaraj się mieć pozytywną minę
  • Używaj potakiwań typu “aha, “hmm, “Tak rozumiem”, Rzeczywiście”
  • Stań albo usiądź tak jak twój rozmówca
  • Odrobinę pochyl się w stronę rozmówcy
  • Siedź (albo stój) spokojnie
  • Rób notatki

Ale to nie wszystko. Jest kilka rzeczy, których dobra słuchaczka nie robi:

  • Nie układa zawczasu w głowie odpowiedzi
  • Nie wyszukuje błędów w wypowiedzi rozmówcy
  • Nie zmienia tematu rozmowy
  • Nie wyciąga pochopnych wnosków
  • Nie dokańcza zdań swojego rozmówcy
  • Nie wysyła SMS-ów, e-maili i nie robi nic, co nie jest związane z aktualną rozmową

I jeszcze słowo ostrzeżenie: nie przesadzaj z kiwaniem głową i przechylaniem jej na bok, z ilością przytaknięć i z przyjmowaniem pozycji dokładnie tak jak rozmówca. Inaczej rozmowa zamieni się w parodię, rozmówca może poczuć się poniżony albo wyśmiany. Pamiętaj, że słuchanie to twój atut, który już masz i nie musisz z nim przesadzać.

A teraz zacznij naprawdę słuchać – i zobacz, co się stanie.

AS

Dodaj do:
Facebook Wykop Blip Śledzik Twitter

Dodajesz komentarz jako gość

Skomentuj

Fill in the blank
komentarze (3)
sortowanie: najstarsze/najnowsze

coś w tym jest, że niełatwo być dobrym słuchaczem, sama znam niewiele osób, które potrafią słuchać, najczęściej wszyscy chcą albo gadać, albo w ogóle nie reagują na nic, przynajmniej spróbuję sama trochę lepiej słuchać innych, może się czegoś ciekawego dowiem?

gość

Ja też uważam słuchanie za rzecz cenną, jednak co zrobić gdy słucha się kompletnych bzdur? Ja jak słyszę bzdury odruchowo odwracam uwagę i myślę o czymś zupełnie innym. Czasem mnie to gubi bo nie wiem "o czym była mowa". Ale słuchanie bzdur jest naprawdę męczące...

 
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie.
Możesz określić warunki przechowywania, dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij